Afsluiting energie

Wat nou als je energieleverancier overgaat tot afsluiting van je energie? Of nog erger, je bent al afgesloten van het energienetwerk. Wat moet je doen en wat kan je doen? Wij leggen het je uit.

Wanneer mag je afgesloten worden?

Er kunnen voor de energieleverancier redenen zijn om jou af te sluiten van het energienetwerk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Je hebt hier zelf om gevraagd omdat je graag afgesloten wilt worden, bijvoorbeeld bij verhuizing;
  • Er is geknoeid met de meter, dus is er sprake van fraude of misbruik;
  • Er is geen energieleverancier bekend bij de netbeheerder;
  • Er is een betalingsachterstand;
  • Afsluiting door een onveilige situatie, bijvoorbeeld een gaslek.

Het daadwerkelijk afsluiten van energie kan de energiemaatschappij niet zelf, maar de energiemaatschappij kan wel eenzijdig de leveringsovereenkomst beëindigen. In dat geval informeert de energiemaatschappij de netbeheerder dat de overeenkomst is beëindigd, waarna de feitelijke afsluiting door de netbeheerder uitgevoerd kan worden.

Hoe kan je afsluiting van energie voorkomen?

Betaal je je jaarafrekening of maandelijkse voorschotten niet op tijd? Je energieleverancier zal jou dan per brief minimaal één herinnering (moeten) sturen. Betaal je niet, of reageer je niet? Dan stuurt je energieleverancier jou een bericht, namelijk een ‘bericht einde levering’ voor het afsluiten van je energie. Doe je hierna nog steeds niets en blijf je in gebreke? Dan sluit de netbeheerder, in opdracht van de energieleverancier, op de tiende werkdag na het ‘bericht einde levering’ je huis af van stroom en gas. Wordt er gedreigd met afsluiting omdat je de rekeningen niet betaald hebt en niet genoeg geld hebt om dit alsnog te doen?

Bel me terug

 

Wij adviseren bij:

 Het is mogelijk om een betalingsregeling te treffen met je energieleverancier, of gezamenlijk naar een andere oplossing te zoeken. Blijkt het toch niet mogelijk om te voldoen aan de getroffen regeling met je leverancier? Neem dan met ons contact op. Wij kunnen samen met jou kijken wat de mogelijkheden zijn. De energiemaatschappij zal namelijk willen dat je je aanmeldt bij een schuldhulpverleningsinstantie. In de brieven die je van je energieleverancier hebt ontvangen, kun je terugvinden wanneer je dit uiterlijk moet hebben gedaan om te voorkomen dat je wordt afgesloten. Zodra je je niet aan de regelingen houdt, kan de leverancier je alsnog afsluiten. Zit je inmiddels al in het stadium dat zij dreigen af te gaan sluiten? Dan heb je nog de mogelijkheid een moratorium in te dienen. Hier lees je daar meer over. Daarnaast kan er gekeken worden of een voorlopige voorziening gevraagd kan worden bij de rechtbank.

Spoedaanvraag bij een andere energieleverancier

Een andere mogelijkheid om afsluiting te voorkomen is door via een spoedaanvraag over te stappen naar een andere energieleverancier. Het verschilt per energieleverancier hoe lang het duurt voordat de aanvraag is verwerkt en wanneer de energie daadwerkelijk geleverd wordt. Sommige leveranciers kunnen al binnen 24 uur energie leveren, terwijl anderen er een paar dagen over doen. Veel energieleveranciers vragen wel een borg voordat je klant kan worden, die behoorlijk hoog op kan lopen. Wij kunnen je informeren welke energieleveranciers geen borg vragen. Neem hiervoor gerust contact met ons op.